Visuell kommunikation Kurskod: VISVIS0 Poäng: 100
Kursen visuell kommunikation omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Analys av hur fotografiet och den rörliga bilden har använts inom olika områden och vid olika tidpunkter för att bära olika typer av budskap.
- Visuell kommunikation som bärare av budskap.
- Teknikens utveckling och dess påverkan på den visuella kulturen.
- Avsändar- och mottagarperspektiv samt bilddistribution och bildkonsumtion.
- Semiotik, kontext och dramaturgi.
- Bildteoretiska modeller och teorier.
- Fotografiska och rörliga bilder och deras samspel med andra uttycksformer, till exempel text och ljud.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt och nyanserat för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. | Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. | Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, översiktligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen. | Dessutom beskriver eleven utförligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen. | Dessutom beskriver eleven översiktligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. | Eleven diskuterar utförligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. | Eleven diskuterar översiktligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade och nyanserade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap. | Dessutom redogör eleven utförligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap. | Dessutom redogör eleven översiktligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar enkla slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. | Eleven beskriver utförligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. | Eleven beskriver översiktligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat, och gör en komplex analys av, bildens funktion i dagens samhälle. | Dessutom beskriver eleven utförligt, och gör en analys av, bildens funktion i dagens samhälle. | Dessutom beskriver eleven översiktligt, och gör en enkel analys av, bildens funktion i dagens samhälle. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap. | Eleven redogör utförligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap. | Eleven redogör översiktligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap. |
I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell. | Se Betyget E | I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell. |
Se Betyget C | Eleven framställer och förmedlar efter samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar. | Eleven framställer och förmedlar i samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar. |
I arbetet utformar eleverna produktionerna med säkerhet och på ett sätt som är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. | Se Betyget E | I arbetet utformar eleverna produktionerna med viss säkerhet och på ett sätt som till viss del är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. |
Eleven motiverar med välgrundade och nyanserade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna. | Eleven motiverar med välgrundade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna. | Eleven motiverar med enkla argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |