Vattenreningens mikrobiologi Kurskod: VATVAR0 Poäng: 100
Kursen vattenreningens mikrobiologi omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Korrosionslära avseende vatten- och miljöanläggningar.
- Mikrobiologiska processer som har betydelse för produktion av dricksvatten samt distribution genom ledningsnät och lagring i reservoarer.
- Mikrobiologiska processer för nedbrytning av organiskt material i förorenat vatten, rening av kväve och fosfor i förorenat vatten samt i samband med stabilisering av slam.
- Olika typer av virus, bakterier och svampars uppbyggnad och livscykler samt olika sätt att bestämma mikroorganismer.
- Kvalitetssystem och standarder inom området.
- Inblandning, dosering och olika kemikalier för behandling av dricksvatten samt regler för dessa kemikaliers hantering.
- Metoder för optimering av vattenkvalitet, till exempel grundläggande kemiska beräkningar, i samband med dosering av kemikalier och utvärdering av resultat.
- Handhavande av verktyg, laboratorieutrustning och maskinell utrustning för behandling och distribution av vatten.
- Vattenprovtagningar och analyser av olika typer av vatten samt mikrobiologisk provning, mikroskopi och analys vid olika stadier i dricksvattenreningsprocessen.
- Höjning av hårdhet, alkalinitet och desinfektion av dricksvatten samt alkalisering av vatten i samband med beredningsprocesser och distribution.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. | Eleven redogör utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. | Eleven redogör översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. | Eleven beskriver också utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. | Eleven beskriver också översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför efter samråd med handledare vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Eleven utför i samråd med handledare enkla vattenprovtagningar och analyser på olika typer av vatten och mikrobiologiska provtagningar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. |
Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. | Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. | Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. |
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. | I arbetet hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. | I arbetet hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. |
Eleven utför med säkerhet provtagningar och efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen, efterbehandlingen och distributionen med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Eleven utför med viss säkerhet provtagningar och efterbehandlings- och distributionsmetoder för dricksvatten utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen, efterbehandlingen och distributionen med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |