Dricksvatten Kurskod: VATDRI0 Poäng: 100
Kursen dricksvatten omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Skillnader mellan olika typer av grundvatten och ytvatten avseende sammansättning och lämplighet som råvatten.
- Faktorer och processförändringar som påverkar reningsresultat och kostnader.
- Mikrobiologiska processer inom dricksvattenområdet.
- Föreskrifter om dricksvatten och skydd av vattentäkter samt miljökvalitetssystem inom området.
- Underhållsarbeten i reningsanläggningar för dricksvatten. Hur man löser problem med driften av anläggningarna.
- Metoder för rening av dricksvatten.
- Intagningsanordningar vid ytvattenrening.
- Tillsatskemikaliers effekt för olika typer av vatten, dosering och inblandning samt ekonomi vid vattenrening.
- Datoriserad driftövervakning av vatten- och miljöanläggningar.
- Metoder för optimering av drift, till exempel beräkningar och användning av grundläggande kemi.
- Handhavande av verktyg och utrustning.
- Provtagningar samt analyser av råvatten och dricksvatten enligt gällande bestämmelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. | Eleven redogör utförligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. | Eleven redogör översiktligt för konsekvenser av olika processförändringar i reningsanläggningar för dricksvatten. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. | Eleven beskriver också utförligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. | Eleven beskriver också översiktligt mikrobiologiska processer i samband med vattenrening och dricksvattenproduktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kvalitetssystem och standarder inom miljöområdet. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. | Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i en reningsanläggning för dricksvatten på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet uppfyller fastställda kvalitets-, säkerhets- och miljökrav. |
Eleven utför avancerade beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. | Eleven utför beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. | Eleven utför enkla beräkningar för att optimera driften av en anläggning avseende kvalitet, ekonomi och miljö. |
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. | I arbetet hanterar eleven med gott handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. | I arbetet hanterar eleven med visst handlag verktyg och utrustning samt vårdar verktygen och utrustningen på ett riktigt sätt. |
Eleven utför med säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Eleven utför med viss säkerhet provtagningar utifrån instruktioner och arbetsbeskrivningar samt utvärderar sitt resultat av provtagningen med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |