Vattenbruk – specialisering Kurskod: VANVAE00S Poäng: 100
Kursen vattenbruk – specialisering omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald odling.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Planering, genomförande och uppföljning av daglig skötsel av vald odlingsanläggning. Exempel på odlingar är musselodling, kräftodling och fiskodling.
- Skötsel, service och underhåll av utrustning och redskap.
- Val av foder, hantering av foder, beräkning av fodergivor, planering och genomförande av utfodring samt olika utfodringssystem i samband med fisk- och kräftodling.
- Hantering av levande organismer.
- Arbetsrutiner och provtagningar i samband med miljöövervakning.
- Skötsel och genomförande av behandlingsmetoder vid sjukdomsutbrott i fisk- och kräftodling alternativt åtgärder vid risk för toxin i skaldjur.
- Skörd och vidareförädling av odlade produkter.
- Arbetsrutiner vid sortering och transport av odlade produkter.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med vald odling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling i vatten: miljölagstiftning som rör vattenbruk och lagstiftning för småskalig livsmedelshantering.
- Tillståndsprövning för vattenbruk.
Biologisk grund
- Den odlade organismens krav på odlingsmiljön.
- Olika organismers näringsbehov, tillgång på näring och optimal tillväxt samt miljöhänsyn i samband med odling.
- Biologiska, fysikaliska och kemiska faktorer som styr odlingsprocessen.
- Sjukdomar och behandlingsmetoder samt hälsokontroll och hälsovård inom fisk- och kräftodling.
- Livsmedelskontroll med avseende på toxiner, bakterier och virus.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven upprättar en genomarbetad arbetsplan för arbetsuppgifter i en vattenbruksanläggning med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar en genomarbetad arbetsplan för arbetsuppgifter i en vattenbruksanläggning med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar en enkel arbetsplan för arbetsuppgifter i en vattenbruksanläggning med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat de arbetsmoment som ingår. | I planen beskriver eleven utförligt de arbetsmoment som ingår. | I planen beskriver eleven översiktligt de arbetsmoment som ingår. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom vattenbruk med aktuell teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven genomför också efter samråd med handledare provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning. | Eleven genomför också i samråd med handledare provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning. |
Se Betyget C | Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare slakt och vidareförädling av de odlade produkterna. | Dessutom genomför eleven i samråd med handledare slakt och vidareförädling av de odlade produkterna. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör vattenbruk. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av de odlade produkterna och förklarar utförligt och nyanserat den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. | Eleven redogör utförligt för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av de odlade produkterna och förklarar utförligt den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. | Eleven redogör översiktligt för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av de odlade produkterna och förklarar översiktligt den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda arbetsuppgifter. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda arbetsuppgifter. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda arbetsuppgifter. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av de odlade organismernas tillväxt och kondition, välgrundade och nyanserade bedömningar av miljöns inverkan samt välgrundade och nyanserade förslag till fortsatta åtgärder. | Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar av de odlade organismernas tillväxt och kondition, välgrundade bedömningar av miljöns inverkan samt välgrundade förslag till fortsatta åtgärder. | Beskrivningen innehåller enkla förklaringar av de odlade organismernas tillväxt och kondition, enkla bedömningar av miljöns inverkan samt enkla förslag till fortsatta åtgärder. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur olika kontroller genomförs. | Eleven redogör utförligt för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur olika kontroller genomförs. | Eleven redogör översiktligt för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur olika kontroller genomförs. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar och välgrundade och nyanserade ekonomiska samband. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och välgrundade ekonomiska samband. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och enkla ekonomiska samband. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |