Generatorer och transformatorer Kurskod: VAEGEN0 Poäng: 100
Kursen generatorer och transformatorer omfattar punkterna 1, 5–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Trefassynkrongeneratorns konstruktion och verkningssätt.
- Trefassynkrongeneratorns kringutrustningar.
- Trefastransformatorns konstruktion och verkningssätt.
- Trefastransformatorns kringutrustningar.
- Elmotorers funktion och användning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat generatorer och transformatorer samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver utförligt generatorer och transformatorer samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver översiktligt generatorer och transformatorer samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. |
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer. |
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt avancerat arbete med generatorer och transformatorer i en vattenkraftstation. | Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt arbete med generatorer och transformatorer i en vattenkraftstation. | Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete med generatorer och transformatorer i en vattenkraftstation. |
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |