Vård och omsorg – specialisering Kurskod: VADVAR00S Poäng: 50
Kursen vård och omsorg – specialisering omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt kunskapsområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Begrepp och teorier som är relevanta för kunskapsområdet.
- Granskning, tolkning och värdering av information från olika källor.
- Fördjupning inom valt kunskapsområde, till exempel inom gerontologi, geriatrik, palliativ vård, rehabilitering och habilitering, demenssjukvård, prehospital vård eller psykiatri.
- Planering och utvärdering av arbetsuppgifter inom kunskapsområdet.
- Lagar och andra bestämmelser relevanta för kunskapsområdet.
- Kommunikation, bemötande och förhållningssätt relevant för kunskapsområdet.
- Uttrycks- och presentationsformer som är relevanta för kunskapsområdet och för vård- och omsorgsverksamheten.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven bearbetar, analyserar och diskuterar med säkerhet flera frågor inom kunskapsområdet. | Se Betyget E | Eleven bearbetar, analyserar och diskuterar med viss säkerhet några frågor inom kunskapsområdet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för relevanta teorier samt ger flera exempel på hur dessa kan användas i det praktiska arbetet. | Dessutom redogör eleven utförligt för relevanta teorier samt ger några exempel på hur dessa kan användas i det praktiska arbetet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för relevanta teorier samt ger något exempel på hur dessa kan användas i det praktiska arbetet. |
Eleven använder med säkerhet information från olika källor. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet information från olika källor. |
I diskussioner och analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och teorier. | Se Betyget E | I diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och teorier. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare uppgifter inom kunskapsområdet. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare uppgifter inom kunskapsområdet. |
Efter utfört arbete utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsinsatser samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Efter utfört arbete utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsinsatser. | Efter utfört arbete utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsinsatser. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för relevanta lagar och andra bestämmelser. | Eleven redogör översiktligt för relevanta lagar och andra bestämmelser. |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation. | Se Betyget E | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |