Växtkunskap 1 Kurskod: VÄXVÄX01 Poäng: 100
Kursen växtkunskap 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Identifiering, beskrivning och namngivning av ett begränsat sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
- Växtmiljöer samt växters härdighet, ståndort och proveniens.
- Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och estetiska uttryck med färg och form.
- Olika moment i planteringen av växter, till exempel jordförbättring, efterarbete, skötsel och uppföljning.
- Sortiment, växtkvalitet samt handel med växter, till exempel vad gäller kvalitetsmärkningen E-planta och växtpass.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. | Se Betyget E | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. |
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. | I samband med fältstudier redogör eleven utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. | I samband med fältstudier redogör eleven översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade jämförelser av olika växtval och av växternas lämplighet i olika miljöer samt föreslår med säkerhet alternativa växtval. | Eleven gör välgrundade jämförelser av olika växtval och av växternas lämplighet i olika miljöer samt föreslår med viss säkerhet alternativa växtval. | Eleven gör enkla jämförelser av olika växtval och av växternas kvalitet och lämplighet i olika miljöer samt föreslår med viss säkerhet alternativa växtval. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas kvalitet. | Dessutom beskriver eleven utförligt växternas kvalitet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt växternas kvalitet. |