Växtkunskap – fastighetsskötsel Kurskod: VÄXVÄK0 Poäng: 100
Kursen växtkunskap – fastighetsskötsel omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 4.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Identifiering, beskrivning och namngivning av ett begränsat sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller.
- Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och estetiska uttryck med färg och form.
- Olika moment i planteringen av växter, till exempel jordförbättring, gödsling, vattning och efterarbete.
- Växternas liv, till exempel fotosyntes, andning, vattenupptagning och vattentransport.
- Växternas byggnad och utvecklingsfaser.
- Jordar och markförhållanden samt växters behov av vatten och näring.
- Olika gödselmedel och deras innehåll och verkan.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter samt symtom och motåtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment. | Se Betyget E | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment. |
Se Betyget C | Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck. | Eleven utarbetar också i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck. |
I arbetet gör eleven med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag. | I arbetet gör eleven med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag. | I arbetet gör eleven med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare planteringsarbete. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. | Eleven redogör utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. | Eleven redogör översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för växternas anatomi och fysiologi. | Eleven redogör också utförligt för växternas anatomi och fysiologi. | Eleven redogör också översiktligt för växternas anatomi och fysiologi. |
Redogörelserna innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. | Redogörelserna innehåller välgrundade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. | Redogörelserna innehåller enkla förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats. | Dessutom beskriver eleven utförligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats. | Dessutom beskriver eleven översiktligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats. |
Se Betyget C | I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar. | I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven ett fåtal vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |