Utställningsdesign 2 Kurskod: UTSUTS02 Poäng: 100
Kursen utställningsdesign 2 omfattar punkterna 1–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 4. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupat arbete med butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event samt med projektering och gestaltning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Metoder för analys, dokumentation och utvärdering av egna och andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
- Intern och extern marknadsföring samt marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
- Presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
- Fördjupat modellarbete.
- Form- och innehållskomposition, problemlösning och kvalitetstänkande.
- Fördjupad matchning och koordinering.
- Färgsystem, belysning och ljudteknik.
- Fördjupad digital teknik och teknisk utrustning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser. |
I arbetet tar eleven med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. | Se Betyget E | I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. |
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. | Eleven diskuterar också utförligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. | Eleven diskuterar också översiktligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. | Dessutom redogör eleven utförligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. | Dessutom redogör eleven översiktligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller. |
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. |
I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. | Se Betyget E | I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. |
Se Betyget C | Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition. | Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition. |
I arbetet använder eleven med säkerhet digital teknik och teknisk utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning. |
Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång. | - | - |
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. |
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet. | Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |