Trädgårdsodling – specialisering Kurskod: TRRTRA00S Poäng: 100
Kursen trädgårdsodling – specialisering omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald produktion.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Odlingsplaner och ekonomiska kalkyler.
- Arbetsuppgifter inom en specialiserad produktion med aktuell teknisk utrustning.
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med specialiserad produktion.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Odlingsprocessen och produktionsplaner inom aktuell produktion.
- Miljöaspekter och produktkvalitet.
- Odlingsförutsättningar, produktionsmöjligheter, marknad och arbetsmarknad inom aktuell produktion. Småskalig respektive storskalig produktion.
- Informationssökning om aktuell produktion samt presentation.
- Utvecklingsmöjligheter inom specialiserad produktion, nya produkter, ny teknik och nya användningsområden för de odlade produkterna.
- Förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven upprättar en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar en enkel odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat, miljöhänsyn och försäljningsmöjligheter. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat, miljöhänsyn och försäljningsmöjligheter. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter för ett specialiseringsområde inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter för ett specialiseringsområde inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör specialiseringsområdet. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör specialiseringsområdet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen och odlingssystem för specialiseringsområdet samt beskriver utförligt och nyanserat hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. | Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen och odlingssystem för specialiseringsområdet samt beskriver utförligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. | Eleven redogör översiktligt för produktionsprocessen och odlingssystem för specialiseringsområdet samt beskriver översiktligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. |
I samband med fältstudier gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av växternas utveckling och kvalitet, av klimatets inverkan samt av beräknad tidpunkt för olika odlingsåtgärder inom den specialiserade trädgårdsodlingen. | I samband med fältstudier gör eleven välgrundade bedömningar av växternas utveckling och kvalitet, av klimatets inverkan samt av beräknad tidpunkt för olika odlingsåtgärder inom den specialiserade trädgårdsodlingen. | I samband med fältstudier gör eleven enkla bedömningar av växternas utveckling och kvalitet, av klimatets inverkan samt av beräknad tidpunkt för olika odlingsåtgärder inom den specialiserade trädgårdsodlingen. |
Eleven identifierar med säkerhet ett flertal ogräs, växtsjukdomar och skadedjur i den specialiserade trädgårdsodlingen. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal ogräs, växtsjukdomar och skadedjur i den specialiserade trädgårdsodlingen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som dessa ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |