Träningslära 1 Kurskod: TRNTRN01 Poäng: 100
Kursen träningslära 1 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder och muskler.
- Närings- och kostkunskap för prestation och hälsa.
- Betydelsen av återhämtning och vila för prestation, välbefinnande och hälsa.
- Människors olika förutsättningar för fysisk aktivitet i olika situationer.
- Motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
- Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
- Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av anpassade träningsprogram för såväl individer som grupper.
- Metoder för att arbeta skadeförebyggande samt akut omhändertagande och grundläggande behandling av skada i samband med fysisk aktivitet.
- Etiska normer och regler för träningsverksamhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens byggnad och funktion samt hur olika typer av kost påverkar hälsa och prestation. | Eleven beskriver utförligt kroppens byggnad och funktion samt hur olika typer av kost påverkar hälsa och prestation. | Eleven beskriver översiktligt kroppens byggnad och funktion samt hur olika typer av kost påverkar hälsa och prestation. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kroppen påverkas av träning och vila samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur kroppen påverkas av träning och vila samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur kroppen påverkas av träning och vila samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för några olika träningsmetoder. | Eleven redogör även utförligt för några olika träningsmetoder. | Eleven redogör även översiktligt för några olika träningsmetoder. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, träningsprogram utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med handledare. | Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med handledare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda aktiviteter. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda aktiviteter. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |