Trädgårdsanläggning 2 Kurskod: TRDTRÄ02 Poäng: 100
Kursen trädgårdsanläggning 2 omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Genomförande av planerade arbetsuppgifter, till exempel anläggning av hårdgjorda ytor samt anläggning av växtbäddar och planteringsytor.
- Montering av fast utrustning, till exempel lekutrustning.
- Säkerhet och ergonomi.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel plan- och bygglagen.
- Planering, genomförande och utvärdering av en mindre trädgårdsanläggning – från idé till färdig anläggning.
- Planering av gröna miljöer för olika brukargrupper och funktioner.
- Ekonomiska beräkningar.
- Färg och form, skissteknik samt materialval och växtval.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. | I arbetet använder eleven med gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. | I arbetet använder eleven med visst handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Se Betyget C | Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. | Eleven utarbetar i samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. |
I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. | I arbetet redogör eleven utförligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. | I arbetet redogör eleven översiktligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. |
I förslaget ingår en avancerad ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. | I förslaget ingår en ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. | I förslaget ingår en enkel ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat dessa val samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck. | Eleven motiverar utförligt dessa val samt gör välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck. | Eleven motiverar översiktligt dessa val samt gör enkla bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |