Projektering el 1 Kurskod: TEYPRO01 Poäng: 100
Kursen projektering el 1 omfattar punkterna 1, 5 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 8.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Beskrivningsteknik, till exempel för att formulera beställarens krav på den färdiga produkten och dess delar samt gränsdragning mellan yrkeskategorier.
- AMA, dess struktur, användningsform och funktion i en teknisk beskrivning.
- Elområdets regelverk och standarder och deras tillämpning i arbetet med planering, projektering, konstruktion och dokumentation.
- Miljöns betydelse vid installationer med avseende på till exempel energieffektivitet, estetik, säkerhet och tillgänglighet. Arbetsmiljö.
- Teknisk kommunikation, till exempel offerter och avtal.
- Teknisk dokumentation, till exempel relationshandlingar och dokumentation kring besiktningar.
- Energiprestanda med utgångspunkt i energieffektivitet.
- BIM – dess konsekvenser för projekteringsarbetet.
- Datorstödda tillämpningar för till exempel kalkylering och tidplanering.
- Ritningsläsning och mängdning, såväl manuellt som med datorstöd.
- Säkerhet, till exempel heta arbeten, ställningsbyggande och arbete från stege.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och efter samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom elområdet. | Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och i samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom elområdet. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur ledningssystem och skydd dimensioneras. | Eleven redogör utförligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras. | Eleven redogör översiktligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras. |
Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade tillämpningar. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven redogör översiktligt för problematiken kring gränsdragningen mellan olika aktörers ansvarsområden. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |