Komponenter och system VVS Kurskod: TESKOP0 Poäng: 100
Kursen komponenter och system VVS omfattar punkterna 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Komponent- och materialkunskap, även kopplat till olika installationsmiljöer.
- Montering av vanligt förekommande apparater och komponenter.
- Egenkontroller och idrifttagning.
- VVS-scheman av olika typer med komponenters funktion och symbol.
- Ritningskonstruktion.
- Tillverkares ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel för VVS-branschens olika verksamhetsområden.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorierna inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. |
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur några olika system installeras, driftsätts och underhålls. | Eleven redogör utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Eleven redogör översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. |
Se Betyget C | Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg. | Se Betyget E | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg. |
Se Betyget C | Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Se Betyget E | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |