Ytbeklädnad – grund Kurskod: TEIYTB0 Poäng: 200
Kursen ytbeklädnad – grund omfattar punkterna 2–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av material för ytbeklädnad samt deras konstruktion, egenskaper och användningsområden. Historik över äldre ytbeklädningsmaterial och arbetsmetoder.
- Planering och organisering av arbetsplatser och arbetsuppgifter vid isolering och utbredning av ytbeklädnad.
- Isoleringsteori, ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Tillverkning av böjar, påstick, förgreningar och ändavslut i olika plåtkvaliteter.
- Isolering av rörinstallationer och ventilationskanaler med nätmatta och lamellmatta med hopfästning genom fästmetoder som syförfarande och kramling.
- Montering av ytbeklädnader på rörledningar, rörsvep och böjsegment.
- Konstruktion av och metoder för vanligt förekommande ytbeklädnadsdelar.
- Grundläggande arbetsmetoder för plåtbearbetning.
- Plåtutbredning med olika falstekniker.
- Sammanfogningsmetoder för sickning, falsning, nitning och skruvning.
- Måttsättning och beräkning av längd, diameter och omkrets för raka konstruktioner.
- Måttsättning och beräkning av radien på böjar samt metoder för uppdelning i segment.
- Måttsättning och beräkning av skärningshöjd.
- Anpassning av ytbeklädnad vid expansionsrörelser.
- Verktyg, maskiner och andra hjälpmedel.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
- Kontroll och dokumentation av utförda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av material för ytbeklädnad, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Eleven beskriver utförligt olika typer av material för ytbeklädnad, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Eleven beskriver översiktligt olika typer av material för ytbeklädnad, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för äldre ytbeklädningsmaterial och arbetsmetoder. | Eleven redogör också utförligt för äldre ytbeklädningsmaterial och arbetsmetoder. | Eleven redogör också översiktligt för äldre ytbeklädningsmaterial och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod. | Se Betyget E | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. |
Se Betyget C | Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |