Brand- och ljudisolering Kurskod: TEIBRA0 Poäng: 200
Kursen brand- och ljudisolering omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för brand- och ljudisolering. Materialens konstruktion, egenskaper och användningsområden.
- Planering och organisering av arbetsplatser och arbetsuppgifter vid brand- och ljudisolering av installationer och byggnadsdelar.
- Isoleringsteori, ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Bygglagstiftningens krav på brandskydd och brandbelastning i byggmaterial samt skydd mot uppkomst av brand.
- Regler för bullernivå i byggnadsdelar.
- Brandceller och brandtekniska byggnadsklasser samt klassificering av byggnadsdelar.
- Montering av brandskyddsisolering av installationer.
- Montering av brandskiva och aluminiumplåt på ventilationsrigg.
- Isolering vid genomdragningar av rörledningar samt cirkulära och rektangulära ventilationskanaler.
- Ljudisolering samt hur uppkomst och transport av ljud i byggnadsdelar dämpas.
- Verktyg, maskiner och andra hjälpmedel.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
- Kontroll och dokumentation av utförda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för brand- och ljudisolering. | Eleven beskriver utförligt olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för brand- och ljudisolering. | Eleven beskriver översiktligt olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för brand- och ljudisolering. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod. | Se Betyget E | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dessa. | I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. |
Se Betyget C | Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |