Sceniskt karaktärsarbete – text Kurskod: TEASCN0 Poäng: 100
Kursen sceniskt karaktärsarbete – text omfattar punkterna 1, 3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte, med betoning på punkt 1.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Gestaltning med kropp och röst av en scenisk karaktär utifrån en dramatisk text. Metoder och teorier för att gestalta sceniska karaktärer med utgångspunkt i dramatisk text, till exempel Stanislavskijmetoden.
- Den dramatiska textens form och innehåll samt hur den fungerar som inspiration och stimulans i det sceniska karaktärsarbetet.
- Förmedling till en publik av den sceniska karaktärens egenskaper och handlingar.
- Den sceniska karaktären i samspel med andra sceniska karaktärer och med teaterns övriga uttrycksområden.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på samspel i en ensemble.
- Reflektion över det egna skapandet av en scenisk karaktär.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på sceniska karaktärer.
- Begrepp för analys av sceniska karaktärer, till exempel fysiska, psykiska och sociala dimensioner.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gestaltar en komplex scenisk karaktär med kroppen och rösten med gott resultat och med ett personligt uttryck. | Eleven gestaltar en scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat. | Eleven gestaltar en enkel scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera metoder för sceniskt karaktärsarbete. | Eleven redogör utförligt för några metoder för sceniskt karaktärsarbete. | Eleven redogör översiktligt för någon metod för sceniskt karaktärsarbete. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en komplex scenisk berättelse. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en scenisk berättelse. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en enkel scenisk berättelse. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur flera uttryck samverkar för att skapa en komplex scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med flera andra uttrycksområden inom teatern. | Eleven beskriver utförligt hur några uttryck samverkar för att skapa en scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern. | Eleven beskriver översiktligt hur några uttryck samverkar för att skapa en enkel scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en enkel scenisk karaktär. |
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i gestaltningsgrupper. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet i gestaltningsgrupper. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas. | Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör enkla analyser av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna. |
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |