Scenisk gestaltning 2 Kurskod: TEASCE02 Poäng: 100
Kursen scenisk gestaltning 2 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Gestaltning av en scenisk karaktär med kropp och röst.
- Gestaltning med teaterns olika uttrycksområden scenografi, mask, kostym, ljud och ljus.
- Den sceniska berättelsens uppbyggnad och olika vägar att skapa en scenisk berättelse.
- Samverkan mellan teaterns uttrycksområden genom kombination av två eller flera områden i gemensamma uttryck.
- Kommunikation med publik genom gestaltning via teaterns uttrycksområden.
- Reflektion över det egna skapandet, både individuellt och i grupp.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på teatern som arbetsplats och samarbetet mellan de olika yrkesroller som finns där.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på hur teaterns uttrycksområden kommunicerar med publiken.
- Begrepp för analys av scenisk gestaltning, till exempel avsikt, kraft, tid och rum.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gestaltar med gott resultat flera komplexa uttryck med kroppen och rösten. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några uttryck med kroppen och rösten. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några enkla uttryck med kroppen och rösten. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom flera av dessa områden. | Eleven beskriver utförligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom några av dessa områden. | Eleven beskriver översiktligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom något av dessa områden. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnaden av komplexa sceniska berättelser samt bygger efter samråd med handledare flera sceniska berättelser. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnaden av sceniska berättelser samt bygger efter samråd med handledare några sceniska berättelser. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnaden av enkla sceniska berättelser samt bygger i samråd med handledare enkla sceniska berättelser. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns uttrycksområden samverkar. | Eleven beskriver utförligt hur teaterns uttrycksområden samverkar. | Eleven beskriver översiktligt hur teaterns uttrycksområden samverkar. |
Se Betyget C | Dessutom kommunicerar eleven med säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel. | Dessutom kommunicerar eleven med viss säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel. |
Eleven samarbetar även med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsgrupper. | Eleven samarbetar även med säkerhet i olika gestaltningsgrupper. | Eleven samarbetar även med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas. | Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen. |
Eleven gör komplexa analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med gott resultat. | Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat. | Eleven gör enkla analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat. |
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |