Scenisk gestaltning 1 Kurskod: TEASCE01 Poäng: 100
Kursen scenisk gestaltning 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3, 5 och 7. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kroppen och rösten som medel för att utrycka sig på scenen samt träning i att använda kropp och röst i sceniska sammanhang.
- Träning i att använda teaterns andra uttrycksområden, till exempel scenografi, kostym, mask, ljus och ljud.
- Den sceniska berättelsens uppbyggnad med till exempel handling, karaktärer, tid och rum.
- Samspel mellan berättelse, berättare och rum i syfte att skapa en enhetlig gestaltning.
- Samverkan mellan ett av teaterns uttrycksområden och ett eller flera andra uttrycksområden. Det sceniska uttryckets förändring vid olika kombinationer av uttrycksområden.
- Träning i att medvetet förmedla tankar, känslor och åsikter till en publik.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på individuell kreativitet och samspel i grupp.
- Reflektion över det egna skapandet, både individuellt och i grupp.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på att särskilja teaterns olika uttrycksområden och hur en berättelse förmedlas.
- Begrepp för analys av form och innehåll i scenisk gestaltning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gestaltar med gott resultat flera komplexa uttryck med kroppen och rösten. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några uttryck med kroppen och rösten. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några enkla uttryck med kroppen och rösten. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom flera av dessa områden. | Eleven beskriver utförligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom några av dessa områden. | Eleven beskriver översiktligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom något av dessa områden. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnaden av flera komplexa sceniska berättelser. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnaden av några sceniska berättelser. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnaden av några enkla sceniska berättelser. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur flera av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda flera av teaterns uttrycksmedel. | Eleven beskriver utförligt hur några av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med viss säkerhet några med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel. | Eleven beskriver översiktligt hur några av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda några av teaterns uttrycksmedel. |
Eleven samarbetar med säkerhet i olika gestaltningsgrupper. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas. | Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen. |
Eleven gör komplexa analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör en enkel analys av någon annans sceniska gestaltning samt tolkar denna. |
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |