Regi Kurskod: TEAREG0 Poäng: 100
Kursen regi omfattar punkterna 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–6.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Aktörers samspel i en gemensam scenisk gestaltning.
- Moment i regiprocessen, till exempel faser med analys och tolkning, utforskande faser samt faser med det sceniska uttryckets form och komposition.
- Samordning och ledarskap i regiarbetet, till exempel samarbetet med skådespelarna.
- Regiarbetet i kommunikation med publik.
- Sceniskt produktionsarbete som kollektiv konstform.
- Reflektion över eget och andras regiarbete.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på regiarbetet.
- Begrepp för regiarbete, till exempel läsart, konflikt, vändpunkt, rytm och scenerier.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika moment i regiprocessen samt omsätter flera av dessa i övningar. | Eleven redogör utförligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter några av dessa i praktiska övningar. | Eleven redogör översiktligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter något av dessa i enkla praktiska övningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. |
I ett komplext regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med säkerhet samt gestaltar personliga uttryck baserade på egna idéer. | I ett regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. | I ett enkelt regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. |
Se Betyget C | Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik. | Eleven formulerar i samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik. |
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsuppgifter. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven utförligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med enkla omdömen. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar samt formulerar vägar för hur regiarbetet kan utvecklas. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. | Eleven värderar också med enkla omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. |
I diskussionen och värderingarna använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |