Röst Kurskod: TEARÖS0 Poäng: 100
Kursen röst omfattar punkterna 1 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Röstorganens anatomi och fysiologi.
- Avspänningsteknik och röstövningar för att utveckla ett naturligt användande av rösten.
- Effekter av regelbunden röstträning.
- Röst och text i samspel.
- Rösten som en del i skapandet av en scenisk karaktär.
- Röstträning för att göra sig hörd på och utanför scenen samt för att med rösten förmedla en avsikt till en publik.
- Samarbete i röstövningsgrupper och gestaltningsgrupper.
- Reflektion över det egna skapandet och den egna röstträningen.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på rösten.
- Begrepp för röstträning och analys av rösten som sceniskt uttrycksmedel, till exempel magstöd, artikulation, ton och volym.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat röstorganens anatomi och redogör utförligt och nyanserat för olika metoder för röstträning. | Eleven beskriver utförligt röstorganens anatomi och redogör utförligt för olika metoder för röstträning. | Eleven beskriver översiktligt röstorganens anatomi och redogör översiktligt för olika metoder för röstträning. |
Dessutom gestaltar eleven komplexa uttryck med rösten med tillfredsställande resultat. | Dessutom gestaltar eleven uttryck med rösten med tillfredsställande resultat. | Dessutom gestaltar eleven enkla uttryck med rösten med tillfredsställande resultat. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda rösten som uttrycksmedel. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda rösten som uttrycksmedel. |
Eleven samarbetar även med säkerhet i röstövningar och gestaltningar. | Se Betyget E | Eleven samarbetar även med viss säkerhet i röstövningar och gestaltningar. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet och träningen kan utvecklas. | Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven gör analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör enkla analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. |
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |