Fysisk teater Kurskod: TEAFYS0 Poäng: 100
Kursen fysisk teater omfattar punkterna 1 och 6–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Rörelseorganens anatomi och fysiologi.
- Avspänningstekniker och fysisk träning för att utveckla ett naturligt användande av kroppen.
- Effekter på kropp och välbefinnande efter regelbunden fysisk träning.
- Gestaltning med fysiska tekniker, till exempel mim, pantomim och akrobatik.
- Kommunikation med publik genom fysisk gestaltning.
- Samarbete i träningsgrupper och gestaltningsgrupper.
- Reflektion över det egna skapandet och den egna fysiska träningen.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på fysiska uttryck.
- Begrepp för analys av fysisk teater, till exempel rörelse, kraft, rum och tid.
- Teaterformer från olika kulturer och tider där det fysiska uttrycket betonas.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gestaltar med gott resultat personliga och komplexa uttryck med kroppen samt beskriver utförligt och nyanserat hur hon eller han använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltningen. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat uttryck med kroppen samt beskriver utförligt hur hon eller han använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltningen. | Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat enkla uttryck med kroppen samt beskriver översiktligt hur hon eller han använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltandet. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda fysiska uttrycksmedel. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda fysiska uttrycksmedel. |
Eleven samarbetar med säkerhet i fysiska gruppövningar och gestaltningar. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet i fysiska gruppövningar och gestaltningar. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet och träningen kan utvecklas. | Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med enkla omdömen. |
Eleven gör komplexa analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa. | Eleven gör en enkel analys av någon annans sceniska gestaltning samt tolkar denna. |
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera former av fysisk teater. | Eleven redogör utförligt för några former av fysisk teater. | Eleven redogör översiktligt för någon form av fysisk teater. |