Dramatik och dramaturgi Kurskod: TEADRM0 Poäng: 100
Kursen dramatik och dramaturgi omfattar punkterna 3, 5–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 3.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk.
- Dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, till exempel anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
- Sätt att bearbeta olika former av dramatiska texter och sceniska berättelser samt skönlitterära texter för att uppnå maximalt sceniskt uttryck.
- Den dramatiska textens samverkan med teaterns övriga uttrycksområden.
- Framställning av dramatisk text där ett syfte förmedlas till en mottagare.
- Reflektion över det egna skapandet av dramatisk text.
- Analys och tolkning av olika dramatiska texter och sceniska gestaltningar.
- Dramatisk text från olika historiska epoker. Teorier om den dramatiska textens uppbyggnad och dess relation till sitt eget samhälle.
- Dramaturgiska begrepp, till exempel tid, rum, rytm, anslag och vändpunkt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt och nyanserat dramaturgiska verktyg. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt dramaturgiska verktyg. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. |
Eleven skapar dramatisk text med utgångspunkt från sig själv och med personligt uttryck samt bearbetar och dramatiserar några komplexa förlagor. | Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några förlagor. | Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. | Eleven beskriver utförligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. | Eleven beskriver översiktligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom några former av komplex dramatisk text. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av dramatisk text. | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av enkel dramatisk text. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. | Eleven diskuterar utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. | Eleven diskuterar översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen. |
Dessutom gör eleven analyser av några komplexa dramatiska texter och tolkar dessa. | Dessutom gör eleven analyser av några dramatiska texter och tolkar dessa. | Dessutom gör eleven en enkel analys av någon enkel dramatisk text och tolkar denna. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. | Eleven redogör utförligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. | Eleven redogör översiktligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker. |
I redogörelsen gör eleven med säkerhet kopplingar till teorier och till samhället. | Se Betyget E | I redogörelsen gör eleven med viss säkerhet kopplingar till teorier och till samhället. |
I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | I sin analys och redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |