Systemuppbyggnad Kurskod: SYSSYT0 Poäng: 100
Kursen systemuppbyggnad omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1 och 4.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Helhetssyn på värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystems funktioner och samverkan i fastigheter, byggnadsverk och anläggningar.
- Uppbyggnad och funktion av värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystem samt hur de installeras och sköts.
- Flödesriktningar, tryck och temperaturer i olika system.
- Hur apparater och komponenter i system fungerar var för sig och i samverkan.
- Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
- Flödesscheman, driftkort och användarmanualer för att utföra driftkontroll på verkliga eller fiktiva system.
- Installationsregler, bygglagstiftning och arbetsmiljöregler för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. | Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. | Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. |
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. | I beskrivningen redogör eleven utförligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. | I beskrivningen redogör eleven översiktligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. | Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. | Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. |
I beskrivningarna använder eleven nyanserat fackspråk. | I beskrivningarna använder eleven fackspråk. | I beskrivningarna använder eleven enkelt fackspråk. |
Eleven gör med säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar. | Se Betyget E | Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser. | Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |