Specialpedagogik 2 Kurskod: SPCSPE02 Poäng: 100
Kursen specialpedagogik 2 omfattar punkterna 2–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
- Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
- Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
- Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
- Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. | Eleven beskriver utförligt olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. | Eleven beskriver översiktligt olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel utvecklas och används. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel utvecklas och används. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika specialpedagogiska arbetssätt och hjälpmedel utvecklas och används. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven redogör utförligt olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter och aktiviteter efter samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt, samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter och aktiviteter, i samråd med handledare och på ett yrkesmässigt sätt. |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften samt motiverar sitt val. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |