Språk specialisering – retorik 1b Kurskod: SPAXXX01b Poäng: 100
Kursen språk specialisering – retorik 1b omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Muntlig framställning av varierade slag och med olika syften, såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk, i form av diskussions- och debattinlägg i till exempel paneldebatter, och för skiftande tänkta informella och formella arenor.
- Röst, uttal och kroppsspråk som redskap samt olika sätt att skapa kontakt och förtroende. Språkriktighet, variation och stilnivå. Effekter av skiftande sätt att formulera sig i muntliga framställningar.
- Olika talsituationer och anpassning när det gäller syfte, stil och språk. Anpassning till målgruppens förförståelse, förväntningar och kulturella erfarenheter.
- Retorikens praktiska användningsområden, retoriska strategier samt den retoriska arbetsprocessen, framför allt som redskap för förberedelser, som stöd för genomförande av muntlig framställning och som redskap för analys.
- Analys av muntlig framställning från olika tider och i olika medier. Grundläggande berättartekniska och stilistiska begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt samtala om och analysera muntlig framställning.
- Aktivt lyssnande samt konsten att ge respons på ett konstruktivt sätt.
- Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. Olika sätt att med hjälp av kommunikationsteknik göra muntliga framställningar tillgängliga för andra.
- Källkritik, källhänvisning och citatteknik i muntliga presentationer. Yttrandefrihet i relation till etik och upphovsrätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften i informella och formella sammanhang. | Se Betyget E | Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften i informella och formella sammanhang. |
I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat. |
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare, situation och kulturellt sammanhang. | Se Betyget E | Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare, situation och kulturellt sammanhang. |
Se Betyget C | Eleven använder retoriska strategier och har god åhörarkontakt. | Eleven använder retoriska strategier och har viss åhörarkontakt. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen. |
I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen, mottagare och situation. | I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen, mottagare och situation. | I samband med muntlig framställning motiverar eleven översiktligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen, mottagare och situation. |
Eleven gör komplexa analyser av muntliga framställningar från olika tider och i olika medier utifrån den retoriska arbetsprocessen. | Eleven gör analyser av muntliga framställningar från olika tider och i olika medier utifrån den retoriska arbetsprocessen. | Eleven gör enkla analyser av muntliga framställningar från olika tider och i olika medier utifrån den retoriska arbetsprocessen. |
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna. | Se Betyget E | Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna. |
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar. | Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar. | Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar. |
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar. |
Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. |
Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt och nyanserat yttrandefrihet och ansvar. | Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven utförligt yttrandefrihet och ansvar. | Utifrån egna framställningar och framställningar i medier diskuterar eleven översiktligt yttrandefrihet och ansvar. |