Snöfordon – introduktion Kurskod: SNOSNO0 Poäng: 200
Kursen snöfordon – introduktion omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Konstruktionsprinciper för snöfordon.
- Funktionsprinciper för fordons system och deras huvudkomponenter samt hur komponenter och system samverkar med varandra.
- Konsekvenser av eftersatt underhåll, beträffande ekonomi, miljö och driftstörningar.
- Faktorer som påverkar kostnader för drift och underhåll.
- Felsökning, underhåll och reparation i samband med funktions- och säkerhetskontroll.
- Funktions- och säkerhetskontroll.
- Regler för handhavande, vård och tillsyn av snöfordon och tillbehör.
- Begrepp i samband med teknisk information om handhavande, kontroll och vård av snöfordon och tillbehör.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt och nyanserat olika användningsområden och egenskaper hos snöfordon. | Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt olika användningsområden och egenskaper hos snöfordon. | Eleven ger några exempel på och beskriver översiktligt olika användningsområden och egenskaper hos snöfordon. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat snöfordons system och deras huvudkomponenter samt hur komponenter och system samverkar. | Dessutom beskriver eleven utförligt snöfordons system och deras huvudkomponenter samt hur komponenter och system samverkar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt snöfordons system och deras huvudkomponenter samt hur komponenter och system samverkar. |
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer, avancerad service och reparation samt funktions- och säkerhetskontroll av snöfordon. | Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer, service och reparation samt funktions- och säkerhetskontroll av snöfordon. | Eleven utför, i samråd med handledare och i bekanta situationer, enkel service och reparation samt funktions- och säkerhetskontroll av snöforfordon. |
I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. | I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |