Mångbruk av skog Kurskod: SKOMÅN0 Poäng: 100
Kursen mångbruk av skog omfattar punkterna 1–3 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Mångbruk
- Skogsbrukets historiska utveckling och framtida utvecklingsmöjligheter samt skogsnäringarnas betydelse för samhällsekonomin och för hållbar utveckling.
- Skogsfastighetens produktionsvärden, naturvärden, kulturmiljövärden och sociala värden med utgångspunkt i praktiska exempel.
- Friluftslivets historiska utveckling samt framtida möjligheter till naturupplevelser.
- Skogsbruksplaner, viltvårdsplaner, naturvårdsplaner och andra planeringsunderlag inom mångbruk av skog.
- Vanliga djurarter, växtarter och vattenlevande organismer i skogliga biotoper.
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, landskapsvård, viltvård och vattenvård, till exempel röjning av kulturmiljöer och anläggning av naturstigar.
- Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och GPS.
- Mätteknik, till exempel utsättning, avvägning och inmätning med aktuell teknisk utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet vid förekommande arbeten.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Miljölagstiftning för skydd av natur- och kulturmiljöer.
- Skogsvårdslagens portalparagraf samt certifieringssystem för miljögodkänt skogsbruk.
- Allemansrätten.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. | Eleven redogör utförligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. | Eleven redogör översiktligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat olika skogliga biotoper. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt olika skogliga biotoper. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt olika skogliga biotoper. |
Eleven identifierar också med säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. | Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. | Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger ett fåtal växter och djur i aktuell biotop. |
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. | Dessutom förklarar eleven utförligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. | Dessutom förklarar eleven översiktligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. |
Se Betyget C | Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. | Eleven följer instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
I arbetet använder eleven med säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |