Jakt och viltvård 2 Kurskod: SKOJAK02 Poäng: 200
Kursen jakt och viltvård 2 omfattar punkterna 2–5 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att upprätta viltvårdsplaner.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Växtarter och djurarter i olika biotoper.
- Viltvårdens samspel med biologisk mångfald och hållbar utveckling.
- Viltskador samt deras ekonomiska betydelse och förebyggande åtgärder.
- Jakthundar, lämpliga raser och träning av jakthundar.
- Internationella förhållanden beträffande jakt och viltvård.
Arbetsuppgifter
- Utarbetande av viltvårdsplaner med beskrivning av åtgärder och arbetsuppgifter samt ekonomiska kalkyler.
- Metoder för inventering av vilt.
- Genomförande och utvärdering av planerade åtgärder.
- Jaktledning och arbetsuppgifter i samband med jakt.
- Användning av teknisk utrustning och hjälpmedel i samband med jakt och viltvård.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med jakt och viltvård.
- Etiska ställningstaganden i samband med jakt och viltvård.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med jakt och viltvård, till exempel jaktlagstiftning och miljölagstiftning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar i samband med fältstudier, med säkerhet, flera olika viltarter. | Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, flera olika viltarter. | Eleven identifierar i samband med fältstudier, med viss säkerhet, ett fåtal olika viltarter. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. | Eleven redogör också utförligt för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. | Eleven redogör också översiktligt för dessa viltarters miljökrav samt för hur man kan påverka deras livsbetingelser. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador. | Dessutom redogör eleven utförligt för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken skada viltet kan förorsaka samt för hur man kan förebygga dessa skador. |
Se Betyget C | Eleven tolkar samt upprättar efter samråd med handledare viltvårdsplaner med utgångspunkt i fältstudier och viltinventeringar. | Eleven tolkar samt upprättar i samråd med handledare viltvårdsplaner med utgångspunkt i fältstudier och viltinventeringar. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl. |
I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn. | I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn. | I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på lagstiftning, förväntat resultat och miljöhänsyn. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom jakt, jaktledning och viltvård. | Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom jakt, jaktledning och viltvård. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I arbetet använder eleven jaktvapen, redskap och annan utrustning. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen. | När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare utrustningen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |