Småskalig skogsteknik Kurskod: SKMSMA0 Poäng: 100
Kursen småskalig skogsteknik omfattar punkterna 1–2 och 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2, 4 och 6.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
- Inställningar av teknisk utrustning.
- Tillsyn, underhåll och service enligt instruktionsböcker.
Arbete med småskalig skogsteknik
- Arbete med småskalig skogsteknik, till exempel griplastarvagnar, miniprocessorer, minilunnare och småskalig sågning.
- Användning av tilläggsutrustning.
- Bedömning av kvalitet på utfört arbete och ekonomiskt resultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomiskt lämplig arbetsteknik.
- Risker i arbetet vid arbete med småskalig skogsteknik.
- Användning av skyddsutrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Miljö- och säkerhetsföreskrifter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning. | Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning. | Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik. | Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare maskiner för att utföra arbetsuppgifter inom småskalig skogsteknik. |
Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. | Eleven gör också en ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. | Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl för användning av småskalig teknik inom skogsbruk och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar. | Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar. |
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen. | Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen. | Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service och underhåll av maskinerna och den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller. | Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller. |
Se Betyget C | I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker. | I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |