Skogsmaskiner – specialisering Kurskod: SKMSKO00S Poäng: 200
Kursen skogsmaskiner – specialisering omfattar punkterna 1–2 och 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4, 6 och 7. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald skogsmaskinstyp.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Teknisk grund
- Användningsområden för vald maskin, tilläggsutrustning och teknisk utrustning.
- Tekniska system för styrning, kontroll och datainsamling.
- Maskin- och avverkningsekonomi samt investeringskalkyler.
- Aktuell teknisk utveckling – försök och forskning.
Arbete med skogsmaskiner
- Arbetsmetodik och användning av digitala system, datorprogram och GIS vid körning med aktuell skogsmaskin.
- Planering av körmetoder för att minimera markskador och miljöpåverkan.
- Inställning och körning av maskiner för optimalt utnyttjande i samband med olika arbetsmoment.
- Funktionskontroll och felsökning på maskiner och teknisk utrustning samt kvalitetsuppföljning.
- Arbete enligt traktdirektiv.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och ergonomi samt miljö- och säkerhetsfrågor.
- Säkerhetskontroll inför användning av fordon, redskap och tilläggsutrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för skogsmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data. | Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skogsmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data. | Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skogsmaskiner och för teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade samband mellan hur maskinerna och den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet. | Beskrivningen innehåller välgrundade samband mellan hur maskinerna och den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet. | Beskrivningen innehåller enkla samband mellan hur maskinerna och den tekniska utrustningen används och kvaliteten på det uppnådda arbetsresultatet. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter. | Eleven redogör också utförligt för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter. | Eleven redogör också översiktligt för hur olika maskiner och maskiners tekniska utrustning passar för olika förutsättningar och arbetsuppgifter. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer påverkar val av maskiner, teknisk utrustning, arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare skogsmaskiner för att utföra arbetsuppgifter. | Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare skogsmaskiner för att utföra arbetsuppgifter. |
I arbetet gör eleven efter samråd med handledare välgrundade och nyanserade bedömningar av hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på önskat arbetsresultat och miljöhänsyn. | I arbetet gör eleven efter samråd med handledare välgrundade bedömningar av hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på önskat arbetsresultat och miljöhänsyn. | I arbetet gör eleven i samråd med handledare enkla bedömningar av hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på önskat arbetsresultat och miljöhänsyn. |
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför efter samråd med handledare daglig service av skogsmaskinerna enligt instruktioner. | Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför efter samråd med handledare daglig service av skogsmaskinerna enligt instruktioner. | Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning för styrning, kontroll och insamling av data samt utför i samråd med handledare daglig service av skogsmaskinerna enligt instruktioner. |
Se Betyget C | Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller. | Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller. |
Se Betyget C | Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med skogsmaskinerna. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |