Räddningsmedicin Kurskod: SJURÄD0 Poäng: 100
Kursen räddningsmedicin omfattar punkterna 1, 3–4, 6–7 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Innehållet i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
- Räddningstjänstens och den prehospitala vårdens organisation och verksamhetsområden.
- Lagar och bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Organisationer och myndigheter som hanterar olyckor och katastrofer, deras insatser samt hur de samverkar.
- Risker med transporter av farligt gods samt lagar och andra bestämmelser som reglerar transporter av farligt gods. Hur man agerar vid olyckor där farligt gods är inblandat.
- Fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador, olycksfall och akuta sjukdomar hos de drabbade, hos närstående och hos insatspersonal.
- Etiska frågeställningar i samband med akuta skador och sjukdomar, till exempel prioritering av skadade.
- Första hjälpen vid olycksfall och akut insjuknande. Läge, andning, blödning och chock.
- Teknisk och annan utrustning vid prehospitalt omhändertagande.
- Bemötande av människor som befinner sig i svåra situationer.
- Betydelsen av kommunikation och samarbete i den prehospitala vården.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven beskriver utförligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. | Eleven beskriver översiktligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. | Eleven beskriver också utförligt räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. | Eleven beskriver också översiktligt räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för reaktioner hos närstående. | Eleven redogör utförligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för reaktioner hos närstående. | Eleven redogör översiktligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för reaktioner hos närstående. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för psykiska reaktioner hos insatspersonal samt ger exempel på förebyggande åtgärder. | Eleven redogör också utförligt för psykiska reaktioner hos insatspersonal samt ger exempel på förebyggande åtgärder. | Eleven redogör också översiktligt för psykiska reaktioner hos insatspersonal samt ger exempel på förebyggande åtgärder. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. |
Eleven utför i nya situationer första hjälpen. | Se Betyget E | Eleven utför i bekanta situationer första hjälpen. |
Se Betyget C | Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. | Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. |
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Se Betyget C | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete. | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledare sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |