Barn- och ungdomssjukvård Kurskod: SJUBAR0 Poäng: 200
Kursen barn- och ungdomssjukvård omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vanliga sjukdomar hos barn och ungdomar samt olycksfall.
- Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
- Omhändertagande av prematura barn.
- Smärta hos barn. Smärtbehandling.
- Barns och undomars fysiska, psykiska och sociala utveckling.
- Betydelse av lek och andra skapande aktiviteter.
- Barns och ungdomars reaktioner i kris och hur dessa kan hanteras inom vården.
- Etiska frågeställningar i samband med barns och ungdomars sjukdomar, till exempel otillräcklig smärtlindring.
- Barns och ungdomars samt närståendes behov i hälso- och sjukvård, till exempel behov av information.
- Medicinteknisk och annan utrustning.
- Betydelsen av kommunikation och samarbete.
- Rehabilitering och hablitering samt egenvård.
- System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar. | Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar. | Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn. | Dessutom beskriver eleven utförligt de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn. | Dessutom beskriver eleven översiktligt de handlingar som krävs för att omhänderta sjuka, skadade och för tidigt födda barn. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling. | Eleven redogör utförligt för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling. | Eleven redogör översiktligt för barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling samt lekens och andra skapande aktiviteters betydelse för deras utveckling. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. | Eleven redogör också utförligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. | Eleven redogör också översiktligt för barns och ungdomars reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för barn och ungdomar som är drabbade av sjukdomar samt hur sjukvården hanterar sådana frågeställningar. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare egna arbetsinsatser. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare egna arbetsinsatser. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter för sjuka, skadade eller för tidigt födda barn. |
Arbetet utförs med ett gott resultat. | Se Betyget E | Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat. |
Vid behov anpassar eleven sitt arbete till ändrade förutsättningar. | - | - |
Se Betyget C | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt barns, ungdomars och närståendes behov. | I arbetet uppmärksammar och rapporterar eleven i samråd med handledare symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd samt barns, ungdomars och närståendes behov. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Dessutom använder eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. | Dessutom använder eleven i samråd med handledare teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter. |
Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra i nya situationer samt anpassar vid behov sitt bemötande, sin kommunikation och sitt samarbete till ändrade förutsättningar. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i nya situationer. | Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra i bekanta situationer. |
Dessutom inspirerar och motiverar eleven med säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. | Se Betyget E | Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Se Betyget C | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare sitt arbete. | Dessutom rapporterar och dokumenterar eleven i samråd med handledare sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |