Sammanfogning Kurskod: SAASAA0 Poäng: 100
Kursen sammanfogning omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Sammanfogning av olika material med relevanta sammanfognings- metoder, till exempel limning, nitning, skruvförband, svetsning och lödning.
- Enklare tillverkningsunderlag för sammanfogning.
- Olika utrustningars funktion och användningsområden.
- Enklare underhåll och service på utrustningarna. Organisation av arbetsplatsen.
- Lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, systematiskt arbetsmiljöarbete samt säkerhetsföreskrifter. Betydelsen av dessa för organisation och genomförande av det egna arbetet.
- Metoder för bedömning av sammanfogningsprocessen och korrigeringsmöjligheter.
- Kvalitetsbedömning av resultatet.
- Termer och begrepp inom teknikområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare sammanfogning av material med relevanta metoder. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare sammanfogning av material med relevanta metoder. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare sammanfogning av material med relevanta metoder i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare sammanfogning av material med relevanta metoder i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och eventuella maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och eventuella maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och eventuella maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella formavvikelser och andra problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella formavvikelser och andra problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt och nyanserat hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar översiktligt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |