Reseproduktion och försäljning Kurskod: RESRES0 Poäng: 100
Kursen reseproduktion och försäljning omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3, 5, 7 och 9.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Aktörer, deras produkter och varumärken samt yrkesroller och arbetsuppgifter inom reseproduktion och försäljning.
- Betydelsen av samverkan mellan aktörer inom reseproduktion och försäljning.
- Utveckling av researrangemang i takt med trender och förändringar i samhället.
- Utveckling av nya resmål med hänsyn till destinationens förutsättningar för en hållbar utveckling.
- Tolkning av avtal och utformning av kontrakt mellan researrangör kontra transport- och logiföretag och andra aktörer i produktionsledet.
- Lagar, internationella överenskommelser och etiska regler inom området.
- Betalningssätt, valutahantering och kassaredovisning.
- Prissättning med hänsyn till tillgång och efterfrågan beroende på till exempel resemönster, säsong och konjunktur.
- Lönsamhetsberäkning och ekonomisk uppföljning.
- Försäljning och bokning av privat-, grupp- och affärsresor.
- Bokningsprogram för att boka resor, logi och aktiviteter.
- Informationssökning och marknadskommunikation som verktyg vid reseproduktion.
- Produktion av målgruppsanpassade researrangemang med särskild hänsyn till miljö, ekonomi och säkerhet på destinationen samt uppföljning och utvärdering av dem.
- Säljstimulerande aktiviteter, riktad försäljning och kundvård.
- Presentationsteknik i form av layout, skyltning och exponering.
- Facktermer samt språkets betydelse i all kommunikation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar. | Eleven redogör utförligt för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar. | Eleven redogör översiktligt för aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur de samverkar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesroller och arbetsuppgifter. | Eleven beskriver utförligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter. | Eleven beskriver översiktligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. | Vidare redogör eleven utförligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. | Vidare redogör eleven översiktligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven redogör för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser. |
Vidare ger eleven flera exempel på prissättning av olika resepaket. | Vidare ger eleven några exempel på prissättning av olika resepaket. | Vidare ger eleven något exempel på prissättning av olika resepaket. |
Se Betyget C | Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför bokningar. | Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför enkla bokningar. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare ett mindre arrangemang med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare ett mindre arrangemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en presentation och marknadsföring av arrangemanget. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en enkel presentation och marknadsföring av arrangemanget. |
Eleven integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. | Se Betyget E | Eleven integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. |
Dessutom ger eleven flera exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa. | Dessutom ger eleven några exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa. | Dessutom ger eleven något exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |