Marknadsföring och försäljning Kurskod: RESMAS0 Poäng: 100
Kursen marknadsföring och försäljning omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3 och 5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:
- Marknadsföringens påverkan på individen.
- Riktad marknadsföring anpassad för olika målgrupper.
- Marknadsföring och försäljning via media.
- Varumärkets och marknadsföringens roll i köpprocessen från behov till beslut.
- Företagsprofilens betydelse i all kommunikation.
- Begrepp, definitioner, lagar och etiska regler inom området.
- Utformning av marknadsplan utifrån affärsidé och målsättning.
- Planering, genomförande och utvärdering av marknadsaktiviteter, till exempel mässor, evenemang, sponsring och annonsering.
- Informationsteknik som ett verktyg i marknadsföringsarbetet.
- Layout och exponering av marknadsföringsmaterial.
- Analysmetoder och undersökningar för att anpassa tjänst eller produkt efter marknad.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring. | Eleven beskriver utförligt marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring. | Eleven beskriver översiktligt marknadsföringens påverkan på individen och resonerar även om målgruppsinriktad marknadsföring. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil. | Vidare redogör eleven utförligt för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil. | Vidare redogör eleven översiktligt för medial marknadsföring och försäljning, marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga begrepp och definitioner samt ger flera exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området. | Eleven redogör utförligt för vanliga begrepp och definitioner samt ger några exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området. | Eleven redogör översiktligt för vanliga begrepp och definitioner samt ger något exempel på lagar och etiska regler som är relevanta för området. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och presenterar efter samråd med handledare en marknadsaktivitet, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och presenterar i samråd med handledare en marknadsaktivitet, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | I planeringen och inför presentationen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. | I planeringen och inför presentationen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Dessutom gör eleven med säkerhet en säljande presentation av informationen och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en säljande presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel säljande presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. |
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |