Hållbar turism Kurskod: RESHAL0 Poäng: 100
Kursen hållbar turism omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 4 och 7.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ekoturismens grundprinciper.
- Miljöarbete inom turismnäringens olika verksamhetsområden samt positiva förebilder och varumärken inom området.
- Certifieringssystem för hållbar, säker och ansvarsfull turism.
- Förutsättningar för hållbar turism på kända resmål.
- Hållbar och miljövänlig turismutveckling där människan samspelar med natur och kultur samt utvecklar resmål och verksamheter med hänsyn till ekologi, etik och ekonomi.
- Natur- och kulturresurser ur ett historiskt och framtida perspektiv samt deras betydelse för utveckling.
- Turismens påverkan på länders natur, kulturarv, samhälle, ekonomi och sysselsättning.
- Turismföretagens och den enskilda resenärens möjligheter att bidra till ansvarsfullt resande.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiskt förhållningssätt inom området.
- Informationssökning samt kritisk granskning, bearbetning och presentation av materialet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. | Eleven beskriver utförligt ekoturismens grundprinciper samt redogör utförligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. | Eleven beskriver översiktligt ekoturismens grundprinciper samt redogör översiktligt, utifrån några exempel, för pågående miljöarbete för en hållbar utveckling. |
Dessutom beskriver eleven utförligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi. | Se Betyget E | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur turismen påverkar länders natur, kulturarv och ekonomi. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. | Vidare beskriver eleven utförligt hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. | Vidare beskriver eleven översiktligt hur turismnäringen kan anpassa sig efter landets kultur samt ta hänsyn till naturen i utvecklingen av resmål. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismnäringens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör översiktligt för miljöcertifiering samt beskriver och jämför miljöarbetet inom turismnäringens olika verksamhetsområden. |
Eleven ger flera exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. | Eleven ger några exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. | Eleven ger något exempel på den enskilda individens möjligheter till insatser som bidrar till ett ansvarsfullt resande. |
Eleven resonerar översiktligt om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen. | Se Betyget E | Eleven resonerar om hur lagar och andra bestämmelser påverkar utvecklingen. |
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. |
Dessutom gör eleven med säkerhet en presentation av informationen och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |