Personbilar – chassi och bromsar Kurskod: REPPEO0 Poäng: 100
Kursen personbilar – chassi och bromsar omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika framvagnar, bakvagnar och fjädringar samt deras grundläggande konstruktion, funktion och komponenter.
- Olika elektriska, elektrohydrauliska och hydrauliska styrinrättningar samt deras grundläggande konstruktion, funktion och komponenter.
- Olika bromssystem, samt deras grundläggande konstruktion, funktion och komponenter.
- Metoder för och genomförande av felsökning och reparationer av chassi- och bromskomponenter.
- Metoder för demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationer.
- Metoder för och genomförande av funktionskontroll, mätning och justering av olika bromssystem samt hjul-, fram-, och bakvagnsinställningar.
- Användning av specialverktyg, verktyg och utrustning på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordonstillverkares anvisningar och krav samt scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons chassi samt deras olika komponenter. | Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons chassi samt deras olika komponenter. | Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons chassi samt deras olika komponenter. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika styrinrättningar och bromssystem samt deras system och komponenter. | Eleven beskriver även utförligt olika styrinrättningar och bromssystem samt deras system och komponenter. | Eleven beskriver även översiktligt olika styrinrättningar och bromssystem samt deras system och komponenter. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av olika chassi och bromssystem i personbilar och lätta transportfordon. | Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av olika chassi och bromssystem i personbilar och lätta transportfordon. | Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av olika chassi och bromssystem i personbilar och lätta transportfordon. |
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. | Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver. |
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. |
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav. |
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. | Se Betyget E | När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |