Samhällsbaserad psykiatri Kurskod: PSYSAM0 Poäng: 100
Kursen samhällsbaserad psykiatri omfattar punkterna 7–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Möjligheter till stöd. Case management, resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt sysselsättningens betydelse och utformning.
- Återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse samt återhämtning och kultur. Brukarens behov av kunskap om sin psykiska funktionsnedsättning och de professionellas roll i detta. Behovet av stöd.
- Stigmatisering vid psykisk sjukdom, hur det uppstår, varför det förekommer, brukarens erfarenheter, allmänhetens och professionens roll samt självstigmatisering.
- Professionalism, personlig integritet och självbestämmande, bemötande och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
- Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
- Samverkan mellan olika huvudmän och samverkans möjligheter och hinder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning. | Eleven beskriver utförligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning. | Eleven beskriver översiktligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd samt hur man som yrkesmässig hjälpare kan utgöra ett stöd. | Eleven beskriver också utförligt brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd samt hur man som yrkesmässig hjälpare kan utgöra ett stöd. | Eleven beskriver också översiktligt brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd. |
I beskrivningen värderar eleven med nyanserade omdömen olika stödåtgärder samt ger förslag på förbättringar. | - | - |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat brukares upplevelse av stigmatisering i samhället, redogör utförligt och nyanserat för orsaker till stigmatiseringen samt ger några välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse. | Dessutom beskriver eleven utförligt brukares upplevelse av stigmatisering i samhället, redogör utförligt för orsaker till stigmatiseringen samt ger några välgrundade förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse. | Dessutom beskriver eleven översiktligt brukares upplevelse av stigmatisering i samhället samt ger något enkelt förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse. |
Eleven möter efter samråd med handledareutifrån egna valda strategier och i nya situationer brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter efter samråd med handledare utifrån egna valda strategier brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter i samråd med handledare utifrån givna rutiner brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö. | Dessutom redogör eleven utförligt för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö. |
Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i nya situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt och nyanserat handlingar som tillgodoser brukarens integritet. | Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt handlingar som tillgodoser brukarens integritet. | Eleven tar i samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver översiktligt handlingar som tillgodoser brukarens integritet. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare samt anpassar det vid behov till ändrade förutsättningar. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Eleven beskriver utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Eleven beskriver översiktligt utifrån givna frågeställningar hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger enkla förslag på hur rutinerna kan förbättras. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan. | Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan. | Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |