Rättspsykiatri Kurskod: PSYRÄS0 Poäng: 100
Kursen rättspsykiatri omfattar punkterna 1, 3–5 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten i till exempel öppen och sluten rättspsykiatrisk vård. Samarbete med kriminalvården samt kriminalvårdens olika restriktioner.
- Dynamisk och statisk säkerhet. Riskbedömningar och hur man kan minimera hot och våldssituationer.
- Psykisk sjukdom och kriminalitet samt förebyggande åtgärder, till exempel genom samhälls- och familjeinsatser.
- Metoder för att använda sig själv som ett verktyg för att skapa goda vårdrelationer med patienter.
- Rättspsykiatrisk vård och omvårdnad, värdegrund, humanistisk människosyn, närhet och distans.
- Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
- Samverkan mellan olika myndigheter och verksamhetsområden vid utslussning och eftervård. Rättigheter och skyldigheter för patienten.
- Program för patientrehabilitering, till exempel missbruksprogram.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. | Eleven beskriver även utförligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. | Eleven beskriver även översiktligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. | Dessutom beskriver eleven utförligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. | Eleven beskriver utförligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. | Eleven beskriver översiktligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. | Eleven beskriver även utförligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. | Eleven beskriver även översiktligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt vad gäller närhet och distans i mötet med patienter samt identifierar och ger förslag på förändringar som kan utveckla det egna förhållningssättet. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt vad gäller närhet och distans i mötet med patienter. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt vad gäller närhet och distans i mötet med patienter. |
Eleven möter efter samråd med handledare utifrån egna valda strategier och i nya situationer patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter efter samråd med handledare utifrån egna valda strategier patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter i samråd med handledare och utifrån givna rutiner patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. |
Eleven tar också efter samråd med handledare initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med gott resultat. | Eleven tar också efter samråd med handledare initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat. | Eleven tar också i samråd med handledare initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Dessutom beskriver eleven översiktligt utifrån givna frågeställningar hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger enkla förslag på hur rutinerna kan förbättras. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för nyttan av att olika myndigheter och verksamhetsområden samverkar vid utslussning och eftervård av patienter. | Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika myndigheter och verksamhetsområden samverkar vid utslussning och eftervård av patienter. | Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika myndigheter och verksamhetsområden samverkar vid utslussning och eftervård av patienter. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat varför det är viktigt att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. | Dessutom beskriver eleven utförligt varför det är viktigt att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. | Dessutom beskriver eleven översiktligt varför det är viktigt att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. |
Eleven förklarar också utförligt och nyanserat varför ett visst program kan vara framgångsrikt för en viss patient. | Eleven förklarar också utförligt varför ett visst program kan vara framgångsrikt för en viss patient. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |