Psykiatri 2 Kurskod: PSYPSY02 Poäng: 200
Kursen psykiatri 2 omfattar punkterna 1, 5–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten, till exempel hälso- och sjukvårdslagen, lagen om psykiatrisk tvångsvård och lagen om rättspsykiatrisk vård.
- Orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
- Olika behandlingsformer, till exempel kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi samt ESL, ett självständigt liv.
- Samsjuklighet, bruk och missbruk vid psykisk funktionsnedsättning.
- Bedömning av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av vård och omsorg samt omvårdnadsarbete vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
- Samtalsmetodik individuellt och i grupp. Motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Kommunikationens betydelse vid tvångssituationer.
- Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
- Vikten av samarbete mellan olika yrkesgrupper och olika ansvarsområden. Revirtänkande.
- Intresse- och anhörigföreningar samt deras möjlighet till påverkan på vården och omsorgen. Stödverksamhet till barn med föräldrar som har psykisk funktionsnedsättning eller missbruksproblematik samt utbildning om psykiska funktionsnedsättningar. Delaktighet för patienter, brukare och närstående i vård- och omsorgs- samt omvårdnadsarbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem och beskriver utförligt och nyanserat hur de påverkar patienternas handlingsfrihet och vårdarbetet. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem och beskriver utförligt hur de påverkar patienternas handlingsfrihet. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar. | Eleven beskriver även utförligt orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar. | Eleven beskriver även översiktligt orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar. |
Se Betyget C | Med det som utgångspunkt och efter samråd med handledare uppmärksammar eleven behov samt planerar, genomför, dokumenterar och utvärderar vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg. | Med det som utgångspunkt och i samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg. |
Se Betyget C | Eleven ger exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta efter samråd med handledare. | Eleven ger enkla exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta i samråd med handledare. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare samt anpassar det vid behov till ändrade förutsättningar. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare. |
Eleven motiverar också utförligt och nyanserat kommunikationens betydelse i arbetet. | - | - |
Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i nya situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet. | Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet. | Eleven tar i samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver översiktligt utifrån givna frågeställningar hur olika rutiner påverkar arbetet. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad. | Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad. |
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat vilka negativa följder det kan få om dessa grupper inte involveras i utformningen. | - | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |