Programmering 3 Kurskod: PRRPRR33 Poäng: 100
Kursen programmering 3 omfattar punkterna 2–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–4.
- Olika programmeringsparadigms historik och användningsområden.
- Olika programspråks historik och inbördes släktskap samt de vanligaste programspråkens aktuella användningsområden.
- Programmering i kompilerade och tolkade programspråk.
- Rekursion.
- Abstrakta modeller, till exempel tillståndsmaskin.
- Analys och val av datastrukturer och algoritmer utifrån tillämpning och prestanda.
- Designmönster och mjukvaruarkitektur.
- Analys, nedbrytning och modellering av programmeringstekniska problem med flera lämpliga verktyg och metoder.
- Dokumentation.
- Design av lämplig lösning ur föregående analys med flera lämpliga verktyg och metoder.
- Programmering i språk från flera paradigm.
- Användning av webbtjänster, protokoll, gränssnitt och format för datautbyte.
- Användning av databashanterare för lagring av data.
- Kvalitetssäkring och testning av källkod genom manuella och automatiserade metoder, till exempel kodgranskning och enhetstestning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar efter samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med säkerhet lämpliga programspråk. | Eleven planerar efter samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med viss säkerhet lämpliga programspråk. | Eleven planerar i samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med viss säkerhet lämpliga programspråk. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden. | Eleven redogör utförligt för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden. | Eleven redogör översiktligt för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden. |
Eleven implementerar flera datastrukturer och efter samråd med handledare också några algoritmer samt löser flera uppgifter genom att utnyttja rekursion. | Eleven implementerar några datastrukturer och efter samråd med handledare också någon algoritm samt löser några uppgifter genom att utnyttja rekursion. | Eleven implementerar någon datastruktur och i samråd med handledare också någon algoritm samt löser någon uppgift genom att utnyttja rekursion. |
Eleven använder med mycket gott handlag gränssnitt i sin programmering både mot internet och databashanterare. | Eleven använder med gott handlag i sin programmering gränssnitt både mot internet och databashanterare. | Eleven använder med visst handlag i sin programmering gränssnitt både mot internet och databashanterare. |
Dessutom gör eleven en avancerad analys av en eller flera algoritmers komplexitet. | Dessutom gör eleven en analys av en eller flera algoritmers komplexitet. | Dessutom gör eleven en enkel analys av en eller flera algoritmers komplexitet. |
Eleven strukturerar och dokumenterar sitt arbete med säkerhet enligt en fungerande modell. | Se Betyget E | Eleven strukturerar och dokumenterar sitt arbete med viss säkerhet enligt en fungerande modell. |
Elevens färdiga program är robusta och utförda med god kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm i program av komplex karaktär. | Elevens färdiga program är robusta och utförda med tillfredsställande kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm. | Elevens färdiga program är utförda med tillfredsställande kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm i program av enkel karaktär. |
Eleven anpassar med säkerhet sin planering av programmeringsuppgifter och utför på ett systematiskt och effektivt sätt felsökning av logiska fel och syntaxfel. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin planering av programmeringsuppgifter och utför på ett systematiskt sätt felsökning av logiska fel och syntaxfel. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin planering av programmeringsuppgiften och utför felsökning av logiska fel och syntaxfel. |
Eleven kvalitetssäkrar sitt program med mycket gott handlag genom omfattande manuella och automatiserade tekniker eller tester. | Eleven kvalitetssäkrar sitt program med gott handlag genom manuella och automatiserade tekniker eller tester. | Eleven kvalitetssäkrar sitt program med visst handlag genom begränsade manuella och automatiserade tekniker eller tester. |
Innan programmeringsuppgifter avslutas utvärderar eleven med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på förbättringar av programmens prestanda och ändamålsenlighet i flera situationer och sammanhang. | Innan programmeringsuppgiften avslutas utvärderar eleven med välgrundade omdömen programmets prestanda och ändamålsenlighet i några situationer och sammanhang. | Innan programmeringsuppgiften avslutas utvärderar eleven med enkla omdömen programmets prestanda och ändamålsenlighet i någon situation och i något sammanhang. |
Eleven kommunicerar om programmeringsuppgiften och dess utvärdering och använder då med säkerhet datavetenskapliga begrepp. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar om programmeringsuppgiften och dess utvärdering och använder då med viss säkerhet datavetenskapliga begrepp. |