Processmätteknik 1 Kurskod: PROPRC01 Poäng: 100
Kursen processmätteknik 1 omfattar punkterna 1, 3–4 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för analoga och digitala signalöverföringar. Metoder för att bekämpa störningar.
- Metoder för mätning av temperatur, tryck, nivå och flöde.
- Metoder och utrustning för att testa och kalibrera mätningar av till exempel temperatur, tryck, nivå och flöde.
- Metoder för mätning av varvtal och krafter.
- Signalmätmetoder på automatiserade processanläggningar i drift.
- Funktion och konstruktion hos olika pumpar, ventiler och filter.
- Planering och genomförande av enklare underhållsarbete i en processanläggning, till exempel montering och inkoppling av mätdon.
- Laborativa mätövningar med givare, omvandlare, signalomvandlare och smartgivare.
- Systematiserade dokumentationsmetoder.
- Standarder och föreskrifter inom området, till exempel ATEX-direktiven.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper. | Dessutom redogör eleven utförligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper. | Dessutom redogör eleven översiktligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper. |
Eleven utför efter samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven utför efter samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven utför i samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. |
Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar avancerade mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper. | Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper. | Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar enkla mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat processens mättekniska funktioner samt löser avancerade mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. | I arbetet beskriver eleven utförligt processens mättekniska funktioner samt löser mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. | I arbetet beskriver eleven översiktligt processens mättekniska funktioner samt löser enkla mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. |
I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. | I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. | I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. | Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. | Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt. |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |