Industriell digitalisering Kurskod: PRNIND3 Poäng: 100
Kursen industriell digitalisering omfattar punkterna 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Den uppkopplade fabriken och hur nya möjligheter skapas, till exempel genom realtidsuppföljning på distans, övervakning samt insamling och bearbetning av data.
- Hur en digital kopia av fabriken kan användas i design, planering, utbildning, driftsättning och effektivisering, till exempel genom virtuella tester, simulering och emulering.
- Förstärkt verklighet och hur nya effektiva arbetssätt kan utvecklas, till exempel genom projicering av digital information i verklig miljö och vägledning på distans.
- Miljösmart produktion och att använda digitaliseringens möjligheter, till exempel genom energieffektivisering och minskad materialåtgång.
- Hur flexibel tillverkning kan skapa nya innovativa lösningar för problem, till exempel genom additiv tillverkning (3D-printning).
- Interaktion mellan människa och maskin, att välja rätt automationsgrad och möjligheter med kollaborativa robotar.
- De möjligheter digitaliseringen erbjuder genom att skapa nya smarta arbetssätt, flexibla informationskanaler, mötes- och lärmiljöer, till exempel genom QR-koder för informationskoppling, felsökning, kvalitetssäkring och lärande.
- Nya affärsmodeller som ger kundvärde och affärsnytta genom att använda de möjligheter som digitalisering skapar, till exempel genom cirkulär ekonomi, tjänstefiering och big data som utgångspunkt.
- Global samverkan och hur digitalisering kan bidra till ökad kundförståelse och effektiv samverkan genom till exempel distanskommunikation, nya lärformer, globala produktionsnätverk och digitaliseringsstrategier.
- Hur digitalisering och attraktiva arbeten kan skapa vinst för både medarbetare och företag genom till exempel nya arbetssätt, god arbetsmiljö, stimulerande arbete och kunskapsutveckling.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. | Eleven redogör utförligt för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. | Eleven redogör övergripande för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. |
Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat om olika frågeställningar i samband med digitalisering. | Vidare resonerar eleven utförligt om olika frågeställningar i samband med digitalisering. | Vidare resonerar eleven övergripande om olika frågeställningar i samband med digitalisering. |
Eleven analyserar och utvecklar självständigt en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. | Eleven analyserar och utvecklar självständigt efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. | Eleven analyserar och utvecklar efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. |
Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med mycket god säkerhet. | Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med god säkerhet. | Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med säkerhet. |
Dessutom tar eleven med mycket god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. | Dessutom tar eleven med god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. | Dessutom tar eleven med säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna krav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna krav. |
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt och nyanserat om digitaliseringens möjligheter. | I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt om digitaliseringens möjligheter. | I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar övergripande om digitaliseringens möjligheter. |
Eleven kommunicerar och presenterar med mycket god säkerhet sitt arbete. | Eleven kommunicerar och presenterar med god säkerhet sitt arbete. | Eleven kommunicerar och presenterar med säkerhet sitt arbete. |
Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |