Processteknik – energi 2 Kurskod: PRCPRO32 Poäng: 100
Kursen Processteknik – energi 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Huvudprocessen i tryckvattenreaktorer (PWR), kokarreaktorer (BWR) och värmekraftverk.
- Reaktorfysik eller förbränningsteknik.
- Processreglering med tillämpning av kretsprocesser på kraft- och värmealstrande maskiner.
- Manuella och automatiska åtgärder vid normal och störd drift inom vald process.
- Drift och underhåll av kraft- och värmeverk, till exempel rondering, kontrollrums- och revisionsarbete.
- Standarder och föreskrifter inom området kärnkraft eller värmekraft.
- Processens påverkan på miljön. Bränslets cykel från råvara till avfall.
- Åtgärder för att minimera miljöpåverkan.
- Laborativa övningar med huvudprocessen och reglerteknik.
- Termodynamik, hydrodynamik och kretsprocesser.
- Beräkning av verkningsgrad.
- Användning av Mollier-, pV- och T-s-diagram inom vald kraftprocess samt jämförelse med carnotprocessen.
- Bas- och reglerkraftens roll i elnätet under normala driftförhållanden och störningar.
- Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel process- och instrumentscheman och manualer.
- Systematiserade dokumentationsmetoder och kvalitetsteknik.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer. | Eleven redogör övergripande för uppbyggnad och funktion av reaktorer eller värmekraftverk samt gör kopplingar till naturvetenskapliga principer. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder och för olika processers inverkan på miljön. | Eleven resonerar utförligt kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder och för olika processers inverkan på miljön. | Eleven resonerar övergripande kring processtekniska begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt för olika processers inverkan på miljön. |
Eleven planerar självständigt vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. | Eleven planerar självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en anläggning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter. |
Eleven genomför med mycket god säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften samt genomför självständigt laborationer och simulatorövningar. | Eleven genomför med god säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften samt genomför självständigt efter samråd med handledare laborationer och simulatorövningar. | Eleven genomför med säkerhet vanligt förekommande kraftprocessberäkningar och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften samt genomför efter samråd med handledare laborationer och simulatorövningar. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med mycket god säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med god säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet åtaganden och lösningar med andra utifrån de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. |
Eleven genomför med mycket god säkerhet provtagningar och tolkar resultatet. | Eleven genomför med god säkerhet provtagningar och tolkar resultatet. | Eleven genomför med säkerhet provtagningar och tolkar resultatet. |
Dessutom utför eleven självständigt vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med mycket god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning. | Dessutom utför eleven självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning. |
Eleven läser och tolkar med mycket god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med mycket god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. | Eleven läser och tolkar med god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. | Eleven läser och tolkar med säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt. |