Pedagogiskt arbete Kurskod: PEGPEA0 Poäng: 200
Kursen pedagogiskt arbete omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
- Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
- Lekens betydelse för barns lärande och växande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
- Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
- FN:s konvention om barnets rättigheter.
- Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
- Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
- Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
- Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
- Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
- Yrkesroll och ledarskap.
- Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
- Metodik för utvecklingssamtal.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat pedagogiska verksamheter och barns lärande och växande inom dem. | Eleven beskriver utförligt pedagogiska verksamheter och barns lärande och växande inom dem. | Eleven beskriver översiktligt pedagogiska verksamheter och barns lärande och växande inom dem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger också exempel på vad som påverkar barns lärande och växande. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter och aktiviteter på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter och aktiviteter på ett yrkesmässigt sätt. |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften samt motiverar sitt val. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |