Pedagogiskt ledarskap Kurskod: PEDPEG0 Poäng: 100
Kursen pedagogiskt ledarskap omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
- Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
- Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
- Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
- Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer. | Eleven beskriver utförligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer. | Eleven beskriver översiktligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger också exempel på vad som påverkar ledarskapet och organisationen. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | - | - |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med handledare. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna i samråd med handledare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |