Aktivitetsledarskap Kurskod: PEDAKI00S Poäng: 100
Kursen aktivitetsledarskap omfattar punkterna 1 och 4–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på pedagogiska sammanhang och ledarskap inom dessa.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Pedagogiskt ledarskap inom specifika aktiviteter i samverkan med verksamheter.
- Verksamhetens organisation, målsättning, verksamhetsform, ledarutbildning och centrala begrepp för aktiviteten.
- Människors interaktion, gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande och det pedagogiska ledarskapet.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter på ett sätt som är i enlighet med målen för verksamheten.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det pedagogiska ledarskapet och verksamhetens organisation och innehåll inom en specifik aktivitet. | Eleven beskriver utförligt det pedagogiska ledarskapet och verksamhetens organisation och innehåll inom en specifik aktivitet. | Eleven beskriver översiktligt det pedagogiska ledarskapet och verksamhetens organisation och innehåll inom en specifik aktivitet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger också exempel på vad som påverkar ledarskapet och organisationen. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna efter samråd med handledare. | Utifrån planeringen genomför eleven uppgifterna och aktiviteterna i samråd med handledare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till uppgifterna och aktiviteterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |