Odling i växthus 2 Kurskod: ODIODL02 Poäng: 100
Kursen odling i växthus 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 7.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Produktionsplanering, arbetsorganisation och arbetsuppgifter enligt produktionsplan.
- Växtnäringsberäkningar.
- Ekonomiska beräkningar.
- Efterfrågan och försäljningssätt för växthusodlade produkter.
- Uppföljning och bedömning av odlingsresultat och kvalitet.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med aktuell odling i växthus, till exempel miljölagen, livsmedelslagen och kvalitetsregler.
Teknik
- Växthuskonstruktioner och användningsområden.
- Uppvärmningssystem, energikällor och miljökrav.
- Tekniska lösningar för optimal användning av växthusyta.
- Recirkulation av vatten och näringslösningar.
Biologisk grund
- Samband mellan odlingssystem, effektivitet, kvalitet och miljöpåverkan.
- Odlingssubstrat för olika växtslag och odlingssystem.
- Materialanvändning och avfallshantering.
- Kvalitet, hållbarhet och miljöfrågor i samband med näringstillförsel, växtskyddsåtgärder och materialanvändning.
- Nyttoorganismer och förebyggande växtskydd.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare odlingsplaner för växthusodlade kulturer. | Eleven tolkar i samråd med handledare odlingsplaner för växthusodlade kulturer. |
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en egen odlingsplan med utgångspunkt från givna förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan. | I planen beskriver eleven utförligt produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan. | I planen beskriver eleven översiktligt produktionsprocessen och odlingssystemet för aktuella växtslag samt användningsgraden av växthusytan. |
Planen innehåller avancerade ekonomiska beräkningar. | Planen innehåller ekonomiska beräkningar. | Planen innehåller enkla ekonomiska beräkningar. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom odling i växthus. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom odling i växthus. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. | Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. | Eleven redogör översiktligt för produktionsprocessen, odlingssystem, kvalitetsfrågor samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar och samband. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och samband. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och samband. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus. | Dessutom redogör eleven utförligt för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus. | Dessutom redogör eleven översiktligt för växthuskonstruktioner, teknisk utrustning och energikällor för uppvärmning av växthus. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska, tekniska och ekonomiska förklaringar. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. | Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. | Beskrivningen innehåller enkla förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. |
Eleven identifierar med säkerhet ett flertal växtskadegörare på växthuskulturer. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet ett flertal växtskadegörare på växthuskulturer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. | Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. | Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till sambandet mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |