Odling i växthus 1 Kurskod: ODIODL01 Poäng: 100
Kursen odling i växthus 1 omfattar punkterna 2–6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 8.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Planering och organisation av arbetsuppgifter för olika växthuskulturer.
- Arbete med förökning, plantering, tillväxtreglering, bevattning och andra skötselåtgärder.
- Arbetsmetoder för god hygien och förebyggande växtskyddsåtgärder.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med aktuell odling i växthus, till exempel miljölagstiftning, livsmedelslagstiftning och kvalitetsbestämmelser.
Teknik
- Växthusets inredning. Materialanvändning i samband med odling, till exempel användning av krukor, substrat och förpackningar.
- Styr- och reglerteknik för klimatreglering, belysning, koldioxidtillförsel, bevattning, växtnäringstillförsel och recirkulation.
- Teknisk utrustning för plantering, packning, sortering och interna transporter.
Biologisk grund
- Produktionsprocessen för växthusodlade produkter. Odlingssystem, tillväxtfaser och tillväxtreglering.
- Vattenkvalitet och miljöaspekter i samband med odling i växthus.
- Växtsjukdomar och skadedjur, smittspridning samt direkta och förebyggande växtskyddsåtgärder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom odling i växthus. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom odling i växthus. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för odlingsförutsättningar, produktionsprocessen och odlingssystem samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. | Eleven redogör utförligt för odlingsförutsättningar, produktionsprocessen och odlingssystem samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. | Eleven redogör översiktligt för odlingsförutsättningar, produktionsprocessen och odlingssystem samt för försäljning av olika växthusodlade produkter. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar och samband. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och samband. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och samband. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för den styr- och reglerteknik som används för att styra klimat och andra tillväxtfaktorer samt för övrig teknisk utrustning som används i samband med produktionsprocessen. | Eleven redogör också utförligt för den styr- och reglerteknik som används för att styra klimat och andra tillväxtfaktorer samt för övrig teknisk utrustning som används i samband med produktionsprocessen. | Eleven redogör också översiktligt för den styr- och reglerteknik som används för att styra klimat och andra tillväxtfaktorer samt för övrig teknisk utrustning som används i samband med produktionsprocessen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för miljöaspekter och åtgärder för miljöhänsyn i samband med odling i växthus. | Dessutom redogör eleven utförligt för miljöaspekter och åtgärder för miljöhänsyn i samband med odling i växthus. | Dessutom redogör eleven översiktligt för miljöaspekter och åtgärder för miljöhänsyn i samband med odling i växthus. |
I redogörelsen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över miljö och kvalitet i samband med odling i växthus. | I redogörelsen gör eleven välgrundade reflektioner över miljö och kvalitet i samband med odling i växthus. | I redogörelsen gör eleven enkla reflektioner över miljö och kvalitet i samband med odling i växthus. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt hur olika tillväxtfaktorer kan regleras. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. | Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. | Beskrivningen innehåller enkla förklaringar av hur växternas utveckling påverkas av olika tillväxtfaktorer. |
Eleven identifierar med säkerhet ett begränsat antal växtskadegörare på växthuskulturer. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal växtskadegörare på växthuskulturer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador dessa växtskadegörare kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |